CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, June 14, 2011

I HATE CIGARETTES!!! I HATE SMOKES!!! GO AWAY!!! ERGHHH!!!

rokok membahayakan kesihatan. eee.. tu pun x fhm ke? satu rumah penuh ngn asap rokok je. badan kite memerlukan gas oksigen je la.. tak perlu asap-asap sume tu. menyakitkan aku je. gara-gara asap rokok tu la... resdung aku menjadi-jadi.. tidur malam aku tak nyenyak. aku mudah semput. selera makan pun kurang. tolonglah.. jangan merokok dalam rumah atau berdekatan ngan aku. 



MARI BELAJAR BAHASA SARAWAK :) (will be keep updating)

TERJEMAHAN PERKATAAN

*bunyi R ialah bunyi GH


Bahasa melayu sarawak-Bahasa melayu standard

Kitak : Awak
Kamek : Saya
Kenak : Knape?
Sikpa : Tak ape
Paduhal.. : Rupanya..
Sik : Tak
Mok/maok : Mahu
Tauk : Tahu
Berekot : Berlari
Kepong : Kejar
Guntur : Guruh
Jaik : Jahat
Monyeng : Muka baru bangun tido
Berlagu : Nyanyi
Terit : Terik/ketat
Sigek :Satu [Hanya kalau ayatnya: nak satu (mok sigek).Tapi, kalau mengira. Satu tetap satu.]
Iboh/boh : Jangan
Terkayo-kayo : Merayau-rayau
Pusak : Kucing
Basah/basak : Basah
Nak : 1. Kan: btol kan? (betol nak?)
          2. Nak: nak, mahu
Ya : Tu [yang tu ke? (nok ya ka?)]
Siney : Mana
Camney? : Mcm mne?
Camtok : Mcm ni
Camya : Mcm tu
Berusah : Mengerjakan sesuatu
Polah : Buat
Api : 1. Api
         2. Lampu
Aek : Air
Karen : Elektrik
Nok : Yang
Berkuroh : Berdengkur
Berkasik : Bersin
Tunok : Bakar
Pakey : Pakai
Kelakar : Cakap
Loyar : Borak/sembang
Berjaoh : Merayau-rayau
Berkulut : Bersimpul
Rami/ramey : Ramai
Rintis : Rintik
Kali : Mungkin
Juak : Jugak
Dibah : Bawah
Jak : Je
Aok : Ya
Tadik : Tadi
Marek : Semalam
Ari : Hari
Saley : Salai
Dulok/lok : Dahulu/dulu
Ngan : 1. Dengan (kamek pegi ngan nya : saya pergi dengan dia)
           2. kat (berik ngan nya : bagi kat dia)
Kelak : Nanti
Balit : Balik
Nait : Naik
Rah : Kat
Dak/cdak : Mereka
Ya ka : Ye ke
Udah : Sudah
Ngabas : Ziarah
Pehal/pahal (kasar kit) : Kenape
Pengilan : Kenduri
Nangga : Tengok
Baruk/bok : Baru
Garuk : Garu
Itok : bingung
Suk/suka : Suka
Terkaong-kaong : Terjerit-jerit
Asuk : Anjing
Semangka : Tembikai
Pukol : Pukul
Berapa : Brpe
Merinsak : Seksa
Rupa : 1. Rupa(wajah)
           2. Keadaan
Layuk : 1. Layu (pokok)
            2. Ngantok(mata)
Empun : punya
gugok : jatuh
tetak : ketawa
nyaman : sedap
bait : baik
lekak : lepas
ambik : ambil
liat : 1. liat (daging)
       2. tengok
temu : jumpa
mun : jika, kalau
berik : beri
ngeso : menunjuk-nunjuk
gurin : baring
angol : pening
omo : sabun/ serbuk/ cecair pencuci
aher : lewat
lagik/gik : 1. lagi (mok lagik : nak lagi)
               2. tengah/ngah (kamek gik makan : sya tgh makan)
cerik : rasa
singkol : x selesa/ x biasa
gago : sibuk
tunggal : sepupu
tekik : panjat
tikam : baling
anok : kacau
renah : (duduk renah siya : duduk diam-diam sane)
padah : beritahu
ngutik : ngeri



TERJEMAHAN AYAT


Ayat Bahasa melayu sarawak : Ayat Bahasa melayu standard

Siapa nama kitak? : Siapa nama awak?
Apa polah kitak? : Awak buat ape?
Kitak mok pegi siney ya? : Awak nak pergi mane tu?
Apa diloyar kitak org ya? : Korg tgh borak sal ape?
Kamek mok sigek. : Saya nak satu.
Sik mok kamek. : Tak nak saye.
Boh nak terkayo-kayo gik. : Jangan nak mrayau-rayau lg.
Berekot kita ju. : Kte blari jom.
Laju na juak ktk ngepong nya? : Laju nya awak kejar die.
Boh kaco. : Jangan kacau.
Bah, mupuk lok mek org. : Ok lah, kitorg balik/gerak dulu.
Apa dibah ya? : Ape bawah tu?
Hujan rintis jak. : Hujan rintik je.
Makin ramey/rami : Makin ramai

Monday, June 13, 2011

kite enjoy!!!

they makes  me happy!!!!






baju kurung raya 2011



baju kurung raya 2011



sandal untuk tunang tersayang.. 



gelang yg aku beli kt kedai cenderahati



keychain untuk....


keychain ni pulak untuk....

hidangan malam ini. hehehe


goreng telur 3 bijik. kakya letak sos. fuyyoh. sedapp.. 



Sunday, June 12, 2011

Hujan.. Turunlah..

Hujan.. Rahmat yang datang dari Allah Maha Esa.. Sungguh bersyukur diriku dengan rahmatNya.. Kehadiran hujan akan menyuburkan tanah, pokok dan segala tumbuhan semula jadi.. Turunnya hujan, lengkaplah keperluan hidup manusia,haiwan dan alam semulajadi.. Dengan adanya hujan... suhu bumi yang meningkat pun berkurang... Sungguh indah ciptaan Allah.. Setiap kali hujan, aku rasa selamat dan selesa. Kalau hujan pada waktu pagi, aku akan berselimut dan sambung tido. Kalau hujan pada waktu petang, aku akan mengajak kawan-kawanku untuk bermain hujan. Kalau hujan pada waktu malam, mungkin aku akan tido awal. Kedinginan air hujan membuatku rasa selesa. Aku sukakan hujan. Pada waktu hujan, aku dapat melihat pemandangan yang segar dan kehijauan pada pokok-pokok jelas terdampar. Betapa pentingnya hujan. Kalau dirumah, sekiranya hujan turun, aku akan duduk di beranda rumah sambil menghayati setiap bunyi titisan hujan sambil membiarkan tangan aku dibasahi hujan. Dinginnya terasa hingga ke jiwa. Sewaktu hari hujan, aku mudah untuk mendapat ilham untuk mencipta puisi mahupun lagu. Subhanallah.. Hari ini.. Hari mendung.. Aku menanti saat-saat hujan turun.. 

DOA UNTUK MINTA HUJAN 

1. اَللَّهُمَّ أَسْقِنَا غَيْثًا مُغِيْثًا مَرِيْئًا مَرِيْعًا، نَافِعًا غَيْرَ ضَارٍّ، عَاجِلاً غَيْرَ آجِلٍ.
   “Ya Allah! Berilah kami hujan yang merata, menyegarkan tubuh dan menyuburkan tanaman, bermanfaat, tidak  
   membahayakan. Kami mohon hujan secepatnya, tidak ditunda-tunda.” [189] 

2.اَللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اَللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اَللَّهُمَّ أَغِثْنَا.
   “Ya Allah! Berilah kami hujan. Ya Allah, turunkan hujan pada kami. Ya Allah! Hujanilah kami,” [190] 

3. اَللَّهُمَّ اسْقِ عِبَادَكَ وَبَهَائِمَكَ، وَانْشُرْ رَحْمَتَكَ، وَأَحْيِي بَلَدَكَ الْمَيِّتَ.
   “Ya Allah! Berilah hujan kepada hamba-hambaMu, ternak-ternakMu, berilah rahmatMu dengan merata, dan suburkan tanahMu yang tandus.”
---------------------------------

DOA APABILA HUJAN TURUN 
 اَللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا.
   “Ya Allah! Turunkanlah hujan yang bermanfaat (untuk manusia, tanaman dan binatang).” [192]
---------------------------------

BACAAN SETELAH HUJAN TURUN 

 مُطِرْنَا بِفَضْلِ اللهِ وَرَحْمَتِهِ.
   “Kita diberi hujan karena karunia dan rahmat Allah.” [193]
---------------------------------

DOA AGAR HUJAN BERHENTI

 اَللَّهُمَّ حَوَالَيْنَا وَلاَ عَلَيْنَا، اَللَّهُمَّ عَلَى اْلآكَامِ وَالظِّرَابِ، وَبُطُوْنِ اْلأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ.
 “Ya Allah! Hujanilah di sekitar kami, jangan kepada kami. Ya, Allah! Berilah hujan ke daratan tinggi, beberapa anak bukit perut lembah dan beberapa tanah yang menumbuhkan pepohonan.” [194] 

TIPS FOR ME AND YOU....

1.banyakkan minum air


2.sebelum cuci muka, bersihkan make-up dengan make-up remover


3.jgn lupa pencuci muka scrub supaya muka tidak kusam dan sel    
  kulit mati dapat dihilangkan.


4.bedak asas- wajib untuk meratakan warna kulit dan melindungi  
  dari matahari


5.bibir kering-berus dgn berus gigi agar sel kulit mati kat bibir 
  hilang
6.amalkan memakai pelembab bibir supaya bibir kelihatan basah


7.sebelum bersolek dengan pembayang mata basahkan kelopak mata 
  dengan tisu basah,diikuti tisu kering.gembur bedak debu atau 
  padat yang x mpunyai minyak. jgn ltkkn bedak asas atau penyamar  
  cela.


8.sapukan pemerah pipi hingga ke puncak pipi tulang




bersolek merupakan kewajipan bagi seorang wanita. bagi seorang isteri, solekannya menunjukkan kasih sayang dan cintanya terhadap suaminya. bagi remaja, solekan mereka menunjukkan keceriaan dan ciri-ciri remaja mereka. bagi seorang ibu, solekannya menunjukkan kematangannya dan kasih sayangnya kepada anak-anak dan suami. bagi penghibur, solekan mereka adalah untuk menghiburkan hati penonton yang menyokong mereka. bagi pengantin perempuan, hari itu adalah hari yang paling bermakna dan dia mahu menjadi yang tercantik di mata pengantin lelaki. bagi seorang wanita, solekan itu menunjukkan perbezaan antara perempuan dan lelaki. solekan tersebut tidak semestinya yang terlalu heavy namun sekadar simple pun sudah memadai. 

Saturday, June 11, 2011

my journey to Bekenu

perjalanan dalam masa kira-kira 7 jam ke bekenu memang cukup memenatkan. even just duduk je. bas tu ckp direct g miri, x singgah bintulu. tp td singgah jgk. ape la.. buat org frust je. ingt nk smpai rmh awl. lam bas kje aku dgr lagu je la.. makan... tido... lau kt umah, gemok aku lau cm tu. hohohoho.. tatau nk taip pe dah...

hehehe saje saje ambik...

Friday, June 10, 2011

MUET EXAM....

You can register MUET online (http://www.mesp.gov.my/online). 
Follow these steps…
Register under Sekolah> Username - JPWP 1009>Password - JU5z7xy >Pendaftaran MUET>(Jenis Pembayaran) No Pin MEC> (No. Pusat) MW 0138>Senarai Calon> Tambah Calon >(Fill your particulars correctly) Simpan> Cetak Slip Pendaftaran
Photocopy MEC Pin, IC and Reg. Slip for Pn. Mashura on 20.6.11 and another copy for your lecturer. Do it ASAP as it will be a traffic jam on 20 June 2011.



posing before g kuar makan.. hohohho


 A big happy family... ni sambungan cuti-cuti aku.. lepas sume siap2, make up2.. ktorg g amek gmbr. hehehhe... x muat!! gaaaa.... lau lam kete, ktorg diibaratkan milo. padat. hahaha... btw.. its fun.. tp x ley la nk jln jaoh2 lau dok sempit.. yg x mabuk pun ley mabuk. saksikanlah ktorg yg kiut miut. hehehe






aku ngan Nabil.



kak Ana ngan Faiq

Avril Lavigne.. I Love You...

video

La la
La la la la
La la
La la la la
I like your smile
I like your vibe
I like your style
But that's not why I love you
And I, I like the way
You'€™re such a star
But that's not why I love you
Hey
Do you feel, do you feel me?
Do you feel what I feel, too?
Do you need, do you need me?
Do you need me?
[Chorus]
You'€™re so beautiful
But that's not why I love you
I'€™m not sure you know
That the reason I love you is you
Being you
Just you
Yeah the reason I love you is all that wea€™ve been through
And that'€™s why I love you
La la
La la la la
La la
La la la la
I like the way you misbehave
When we get wasted
But that's not why I love you
And how you keep your cool
When I am complicated
But that's not why I love you
Hey
Do you feel, do you feel me?
Do you feel what I feel, too?
Do you need, do you need me?
Do you need me?
[Chorus]
Youa€™re so beautiful
But that's not why I love you
And I'€™m not sure you know
That the reason I love you is you
Being you
Just you
Yeah the reason I love you is all that wea€™ve been through
And that'€™s why I love you
Yeah – Oh.
Oh.
Even though we didn€™t make it through
I am always here for you
You
Hey
Do you feel, do you feel me?
Do you feel what I feel, too?
Do you need, do you need me?
Do you need me?
[Chorus]
You're so beautiful
But thats not why I love you
I'€™m not sure you know
That the reason I love you is you
Being you
Just you
Yeah the reason I love you is all that wea€™ve been through
And thata€™s why I love you
La la
La la la la (oh oh)
La la
La la la la (That€™s why I love you)
La la
La la la la (oh oh)
La la
La la la la (That€™s why I love you)

ONLY for amali masakan

sebelum hari ujian amali untuk masakan, ktorg diarahkan untuk sediakan kad menu dan gubahan bunga sendiri. mmg bkorban duit la aku time tu. beli napkin lagi, alas meja lagi, mcm2 lagi la. sem ni mmg pakai duit giler.. tp puas ati la lpas aku tgk hasil dye... alhamdulillah.. markah exam tatau lagi bape.. mudahan dpt yg tbaik.. amin... 








MY FRIEND TOTORO


MY FRIEND TOTORO... aku jumpe menatang ni kt Times Square KL.. patung je laa.. hehehe... aku g ngn abg muzafar.. pastu ktorg tye ngn pkrja kt kedai tu. pe name dye ni. sjak dr situ la aku knal ngn totoro ni. kiut kot... balik kl nti aku nk beli patung dye.. hehehe.. tambah koleksi patung la katakan.. apa yg aku tau, my friend totoro ni anime kartun jepun.. movie utk citer jepun. nape aku x tau b4 ni ek. lame dh kot citer ni. hehehe before org len tau kewujudannya.. aku nk kumpul patung dye sblom org lain.. 


Thursday, June 9, 2011

cuti+keluarga+kawan-kawan+elaun= gembira!!!!

sampai2 je kt umah... aku habiskan masa dua hari untuk berehat.. letih giler badan.. 3 jun. aku, nono(http://www.facebook.com/Miara.astari), hasmah (http://www.facebook.com/hasmah.alhumaira)ngan sheri (http://www.facebook.com/SheriAnyie) g bwat gathering before nono balik utim. tp sheri x pegi.. xpa.. next time da lgk.. 
then aku tlg pakcik aku. aku jd tukang bwk brg tanda tunang. esok arinye aku g kenduri kawen saudara aku plak. before pegi tu. sempat lagi posing depan laptop. heheehe



kakak aku and anak die..


green is natural... hehehe... 
masa kat pengilan (kenduri), aku jumpa ngn kwn lama aku.. lame giler x jumpe. dye byk tlg aku slsaikan hal untuk masuk mktb aritu. jahni... loyar buruk je kje nye... 
7 jun, aku g SIBU... hehehhe.. salu dh g.. tp x pnh nk jemu.. aku g ngn family.. ktorg tggl kt umah kakak sulung aku. smbil2 ktorg kt sne.. aku tolong jge ank buah aku.. aqil,nabil n yg paling kiut.. faiq.. hehehe... ktorg g taman... jalan kt mall.. ptg nti nk jln lagi..x tau g mne.. just wanna have fun... ^^



 to be continued...





Nur Kasih The Movie

cerita yang penuh tragis dan menyayat hati namun diselitkan unsur-unsur harmoni sebuah keluarga dan pasangan suami isteri. ketabahan Adam apabila Nur keguguran sekali lagi telah dikurniakan Allah bahawa Nur telah hamil ketika mereka berada di Tanah Suci Allah. Subhanaallah... Aidil, yang merupakan seorang ayah dan ibu kepada kedua orang anaknya, tabah dan cuba menerima takdir Allah bahawasanya isterinya Ayu, sudah kembali ke rahmatullah. sememangnya Aidil pernah mencintai Nur, tapi Aidil berkata, "selagi abg ada disisi Nur, abg akn menjaga Nur. Itu janji abg pada Adam." Begitu suci hatinya. tak rugi aku g tgk citer ni kat wayang. first time aku nangis tgk citer kt wyg. aigoo.. 

video

Alyah- Kisah Hati

Hatiku hatimu
Menjadi satu cinta
Ku rasa hadirmu menyempurnakan aku
Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir

Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya
Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir
Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu
Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya

HAPPY BIRTHDAY AENNN!!!!


tanggal 4 mac 2011, ulang tahun kelahiranku yang ke 19. wew.... tiga kali kena simbah kengkawan. first, aku kne kt lam asrama tgh2 mlm. tp x kne.. lalalalala... hahaha.. second, kne simbah kek kat lam makmal mskn lepas ktorg msak. aigoo... pandai kengkawan aku wat plan ek. aku langsung x sdar.. ni keje tikah ngn wani. hehehe.. syg korg.. yang laz skali, aku kne dgn dorg abg pykin. ktorg mmg plan nk g vello mlm tu. aku dh syak dh dorg akn simbah aku terok2 mlm tu. balik tu, aku mmg bjga-jga.. dkat 30 minit jgk dorg cube perangkap aku. hahhaha.. pastu, tnpa dsedari, air yang bercampur dengan mcm2 campuran..(x lalu aku nk taip kt cni) disimbah kt aku dari tingkat 2 blok pentadbiran. waaaaaa.... bau siot!!! pastu dorg tabur aku ngn telur.... last sekali tepung.. aku dh jadi cam adunan kek daa... orang-orang yang terlibat malam tu: ariff,yus,abg pkyn,jamil,kak intan, tikah,aina insyirah,amir and shamyr. yg kt blkg tabir: clinton n bryan.. hahaha.. btw, thanks guys!