CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, June 12, 2011

Hujan.. Turunlah..

Hujan.. Rahmat yang datang dari Allah Maha Esa.. Sungguh bersyukur diriku dengan rahmatNya.. Kehadiran hujan akan menyuburkan tanah, pokok dan segala tumbuhan semula jadi.. Turunnya hujan, lengkaplah keperluan hidup manusia,haiwan dan alam semulajadi.. Dengan adanya hujan... suhu bumi yang meningkat pun berkurang... Sungguh indah ciptaan Allah.. Setiap kali hujan, aku rasa selamat dan selesa. Kalau hujan pada waktu pagi, aku akan berselimut dan sambung tido. Kalau hujan pada waktu petang, aku akan mengajak kawan-kawanku untuk bermain hujan. Kalau hujan pada waktu malam, mungkin aku akan tido awal. Kedinginan air hujan membuatku rasa selesa. Aku sukakan hujan. Pada waktu hujan, aku dapat melihat pemandangan yang segar dan kehijauan pada pokok-pokok jelas terdampar. Betapa pentingnya hujan. Kalau dirumah, sekiranya hujan turun, aku akan duduk di beranda rumah sambil menghayati setiap bunyi titisan hujan sambil membiarkan tangan aku dibasahi hujan. Dinginnya terasa hingga ke jiwa. Sewaktu hari hujan, aku mudah untuk mendapat ilham untuk mencipta puisi mahupun lagu. Subhanallah.. Hari ini.. Hari mendung.. Aku menanti saat-saat hujan turun.. 

DOA UNTUK MINTA HUJAN 

1. اَللَّهُمَّ أَسْقِنَا غَيْثًا مُغِيْثًا مَرِيْئًا مَرِيْعًا، نَافِعًا غَيْرَ ضَارٍّ، عَاجِلاً غَيْرَ آجِلٍ.
   “Ya Allah! Berilah kami hujan yang merata, menyegarkan tubuh dan menyuburkan tanaman, bermanfaat, tidak  
   membahayakan. Kami mohon hujan secepatnya, tidak ditunda-tunda.” [189] 

2.اَللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اَللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اَللَّهُمَّ أَغِثْنَا.
   “Ya Allah! Berilah kami hujan. Ya Allah, turunkan hujan pada kami. Ya Allah! Hujanilah kami,” [190] 

3. اَللَّهُمَّ اسْقِ عِبَادَكَ وَبَهَائِمَكَ، وَانْشُرْ رَحْمَتَكَ، وَأَحْيِي بَلَدَكَ الْمَيِّتَ.
   “Ya Allah! Berilah hujan kepada hamba-hambaMu, ternak-ternakMu, berilah rahmatMu dengan merata, dan suburkan tanahMu yang tandus.”
---------------------------------

DOA APABILA HUJAN TURUN 
 اَللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا.
   “Ya Allah! Turunkanlah hujan yang bermanfaat (untuk manusia, tanaman dan binatang).” [192]
---------------------------------

BACAAN SETELAH HUJAN TURUN 

 مُطِرْنَا بِفَضْلِ اللهِ وَرَحْمَتِهِ.
   “Kita diberi hujan karena karunia dan rahmat Allah.” [193]
---------------------------------

DOA AGAR HUJAN BERHENTI

 اَللَّهُمَّ حَوَالَيْنَا وَلاَ عَلَيْنَا، اَللَّهُمَّ عَلَى اْلآكَامِ وَالظِّرَابِ، وَبُطُوْنِ اْلأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ.
 “Ya Allah! Hujanilah di sekitar kami, jangan kepada kami. Ya, Allah! Berilah hujan ke daratan tinggi, beberapa anak bukit perut lembah dan beberapa tanah yang menumbuhkan pepohonan.” [194] 

0 comments:

Post a Comment